En liten lus i vårt hus

Idag ringde de från dagis och ville att jag skulle hämta I - en fröken hade hittat en liten lus i hennes hår!!! Det kan hända att den hoppat över till I från något annat barn, för jag har luskammat hennes hår varje dag i ett par veckor nu och aldrig sett en enda. Det går löss på dagis och jag har varit livrädd att vi ska få hem de där gynnarna, så jag har varit nitisk i mitt letande... Nu fick N åka hem från jobbet för att sköta saneringen i huset, jag satt ju och knåpade med mina fek-uppgifter, som vanligt. Själva medlet fick dock jag den stora äran att mojsa in, det stank anis i hela huset! J tyckte att det luktade jättegott när han kom hem från fritids, "det luktar lakrits här, åååh vad jag blev sugen på det nu" sa han.

Nu är iaf alla mössor, kläder och sängkläder tvättade och alla är välkammade, tom N kände ett behov av att bli kontrollerad, trots hans superkorta hår. Har svårt att tro att någon lus skulle trivas där. *ler*

Hoppas nu bara att alla på dagis faktiskt kollar sina barn, kan tänka mej att det är lite si och så med den saken...

Jag kan ju konstatera att det inte var riktigt lika förskräckligt som jag hade förväntat mej. Nu såg jag ju ingen lus själv, det kanske skulle vara annorlunda om hela ungen kryllade av löss, men annars tyckte jag inte att det var så farligt ändå... Medlet var lättanvänt och håret blev ju inte förstört, trodde nog nästan att det bara skulle bli ett ris som man nästan skulle måsta klippa av... Vilka fördomar jag haft! Medlet var ett sånt där modernt medel som bara behövde vara i håret en kvart, istället för 10 timmar på något äldre medel. Sen måste man ju tvätta alltmöjligt, men det är vi ju vana vid ändå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0