Lördag - poolhäng, Katong och 71:a våningen

Vi började dagen med att ligga vid poolen ett tag. Vi har ju badat tidigare oxå, men aldrig när det varit sol där så det blev första (och antagligen sista) gången vi solade en stund.

Under tiden åkte Sara iväg med Elsa på ett kalas där hon skulle vara ett par timmar. När Sara kom hem igen följde jag med henne och Karl till en Bowlinghall (fast här är det såklart mycket mer än bara en bowlinghall i byggnaden). Karl skulle oxå på kalas som började med Bowling och sen skulle de fortsätta kalaset hemma hos födelsedagsbarnet. När vi lämnat Karl tog vi en ny taxi för att hämta Elsa. Hon var på ett fint område med lite lägre bebyggelse. När vi kom var kalaset inte riktigt slut, så vi fick slå oss ner på ett par pallar och vänta. Vi fick oxå smaka en bit av den fina tårtan, den var riktigt god. Efter att barnen slagit sönder en pinata och fyllt sina påsar med godis var det dags att säga tack och adjö och då fick alla gästerna små presenter av födelsedagsbarnen (innehållande nagellack och en hårsnodd och i den andra påsen fanns läppglans, en liten väska och lite godis)!

Tjusig och god tårta

Tårtspaning

Först ut i kön var födelsedagsbarnen

Eftersom vi var på någon stor väg och det var supervarmt försökte Sara ringa efter en taxi, men de var väldigt populära idag (trots att det finns 22 000 taxibilar här).

Efter en halv evighet fick vi äntligen tag i en taxi och åkte till ett område som heter Katong där jag hade läst på nån reseguide att det skulle finnas Singapores bästa laksa (en lokal rätt som består av nudlar, räkor och böngroddar i curry och kokosmjölk). Anders och Niklas hade redan hunnit dit och satt på restaurangen och väntade. Maten var verkligen suveränt god!

"Lagret" - i det som ser ut som pizzakartonger ligger stora gröna blad som är lindade runt nån slags "fiskkaka" som grillas, det serverades till Laksan.

Idag har man svårt att förstå att stranden gick hit för inte allt för länge sen.

De här husen har små trappor för att man skulle slippa översvämningar.

En ny fotvårdsbutik skulle öppna och därför kom drakdansare på besök.

Vi strosade runt lite i omgivningarna en stund innan jag och Sara satte oss i en taxi på väg till ett shoppingcenter där det skulle finnas en scrapbookingbutik. Väl framme hann vi bara gå på Marks & Spencer så ringde Karl och ville bli hämtad från kalaset, så jag blev ensam kvar och tittade på pysselprylar. Det var mycket grejer i afffären, men det var inte en renodlad pysselbutik i min smak så det blev inte mycket handlat (endast en penna). Eftersom jag inte hade någon karta gjorde jag det enkelt för mig och hoppade in i en taxi och åkte hem där alla andra väntade.

Jag hann nästan bara komma tillbaka så drog det ihop sig till världens åskskur. Först åskade och blixtrade det alldeles vansinnigt mycket, tom Sara och Anders sa att de knappt varit med om något värre - länge höll det i sig oxå. Annars är det mer vanligt än ovanligt med lite åska och blixtrar. Senare började det vräka ner regn oxå, när vi skullle åka vidare till middagsrestaurangen hade det börja lugna ner sig.

Ett tag såg vi knappt handen framför oss pga ovädret...

10 minuter senare

och ytterligare 20 minuter senare var det ett helt annat sken, nästan gulaktigt.

För ovanlighetens skull fick vi duscha och snygga till oss för att klara klädkoden som gäller för ena restaurangen vi skulle på senare på kvällen. Men först åkte vi till Jumbo Seafood för att äta ytterligare en av Singapores specialitet nämligen Chilikrabba.

En liten promenad längs kanalen hann vi med. Här ser vi de jättestora sol-/och regnskydden som dessutom fungerar som aircondition, de sprutar ut kalluft på gågatan som är mellan alla små restaruanger och barerna...! Sjukt eller bra..? Tja, det får man avgöra själv. Här i Singapore har man en förkärlek till allt som ändrar färg, så ljuset i de här "jätteparasollen" ändrar såklart oxå färg, det blir väldigt effektfullt.

Från våning 1 till 70 tog det 38 sekunder! Sen fick vi gå en trapp upp till New Asia bar (det fanns ytterligare en trappa upp, men den fick inte vi använda för vi var inte "members".

71 våningar upp, behöver jag säga att utsikten var makalös? Här kommer några sunkiga bilder som försöker återge något av det vi fick njuta av.