Torsdag - fisk och fågel

Idag började vi dagen med en tur till Holland Village, ett populärt område för expats-folket (utlänningar som är här och jobbar). Vi var väl inte jätteimponerade, men det är klart att om man bor här länge kan det väl vara kul att hitta lite mer grejer som man är van vid hemma. Ganska mysigt var det iaf. Vi passade på att äta lunch i området, men vi höll oss till den asiatiska maten i form av sushi.

Ganska häftigt och jättesmart - kockarna ställer färdiga tallrikar med mat på ett rullband...

...sen plockar man bara för sig av det som ser gott ut. Olika färg på tallrikarna visar vilket pris maten har, vi tyckte att de rosa var godast, naturligtvis var de oxå dyrast ;0)

Efter lunchen följde vi med Sara hem. Hon skulle vänta på hantverkare som skulle komma och rengöra ac:n och vi behövde hämta ett batteri till ena kameran som vi hade glömt i laddaren... En kopp kaffe hanns oxå med.

Sen drog jag och Niklas iväg till Singapore Flyer, det är ett enormt pariserhjul (skulle man kunna säga). Det är säkert jättefint att åka där på kvällen, men eftersom vi varit uppe på "båten" när det var mörkt valde vi att besöka Flyern på dagtid. Vi hade tur med vädret så vi hade väldigt bra utsikt. Igår berättade Anders för oss att när de öppnade Flyern hade hjulet snurrat medsols, men eftersom man då fick för sig att vattnet från havet skulle tryckas in i kanalen vände man håll på hjulet! De är inte lite vidskepliga här...

Nästan på alla attraktioner har man gjort lite avledande miljöer för de personer som måste stå i kö och vänta. Vi kunde bara går rakt igenom, för det var inte mycket till kö.

Utsikt över delar av Formel1-banan. Det här är den enda delen av banan som är permanent, resten av banan är vanliga gator i stan som man stängt av.

Här är vi högst upp på Flyern med "båten" i bakgrunden. Varje kabin rymde 28 personer, men i kabinen framför oss (den man ser på bilden) var de bara två personer i och i våran var vi bara fem personer. Vi har haft tur och inte drabbats av allt för mycket köer tycker jag.

Runt ön går det oändligt mycket fartyg/båtar av alla de slag.

Singapores stora fotbollsplan. På vägen mellan planen och läktaren kör Formel1-bilarna, de svänger in under den gröna delen av läktaren och ut på vägen bakom.

Efter att ha åkt runt ett varv (på ca ½ timme) och fotat och tittat åt alla håll och kanter tog vi en promenad ner till kanalen och hoppade på en turistbåt. På vägen ner passerade vi Esplanade - Theatres on the Bay (byggnaderna påminner om den populära frukten Durian (som inte luktar gott, snarare stinker), men jag läste någonstans att de faktiskt skulle föreställa två mikrofoner - efterom det ständigt pågår konserter och andra uppträdanden här).
Gissa om vi blev förvånade när vi såg att det gick omkring människor på byggnaden...

Det var skönt att få sitta i skuggan på turistbåten och bara titta på omgivningarna, däremot var vi lite besvikna på att turen inte gick längre än vad den gjorde, vi såg egentligen ingenting nytt... Men vi var ändå nöjda med turen.

När vi hoppat av båten och tagit något drickbart på en bakgata tog vi en taxi till Orchad Road och jag gjorde något riktigt häftigt, jag gick på fisk spa!!! Det är stora akvarier med turkiska fiskar (Garra Rufa) där man får doppa ner fötterna, fiskarna äter då upp all gammal hud och när de nafsar på fötterna och benen blir det som massage. De har tre olika akvarier med tre olika storlekar på fiskarna, jag som hatar när fiskar nafsar på mej vågade bara använda mej av de små och mellanstora fiskarna. De små var ingen större fara, men de mellanstora var ganska läskiga i början när jag stoppade ner fötterna - det kittlades alldeles otroligt.

Under mina 30 minuter (jag köpte ett paket där det även ingick en härlig 10-minuters nack- och axelmassage, fast det var minsann av en vanlig människa det) var jag ensam mestadels i de akvarier jag satt, men på slutet kom tre små asiatiska killar och de sprang runt och stoppade ner fötterna en stund här och en stund där. Speciellt ena killen hade förfärligt populära fötter för när han stoppade ner sina fötter stack nästan alla fiskarna till honom...
Här på bilden har jag precis stoppat ner fötterna i tanken med de små fiskarna.

Och här är de mellanstora fiskarna.

När fiskarna gjort sitt knallade vi ett kvarter bort och åt middag på Hard Rock Cafe, sen tog vi taxi ganska långt upp i landet till Night Safari. Där började vi med att se en show med några olika djur, sen klev vi på ett "tåg" (typ sånt som finns på alla djurparker även i Sverige) och fick se lite fler djur. De hade även olika stigar som man kunde promenera efter om man ville se fler djur, eller kanske stanna till och titta längre på några särskilda sorters djur, men vi valde att bara ta tåget. Taxin hem blev lång så taxichauffören missuppfattade mitt kinesiska uttal, vi hamnade på heeeelt fel gata. Tur att stan inte är allt för stor, hela resan tog ungefär 30 minuter och kostade ändå inte mer än 100 kr (90 kr för att vara mer exakt). Vissa saker är verkligen betydligt mycket billigare här än hemma!

Varken under showen eller under tågturen fick man använda blixt, så nu blir det inte fler bilder för idag (okej, här är det redan fredag, men ändå) utan nu säger vi tack och god natt!

(Blanka, fuktiga och varma som man hela tiden känner sig här...)

Postat av: Åsa

Att Nicke åkte hjulet! Bra gjort =)

Ser lätt läskigt ut med fiskarna...gjorde Nicke det också?

Här laddar vi för helgen med pyssel och annat. Ida ska spela innebandymatch på söndag.

Kram!

2011-04-07 @ 19:38:59
Postat av: Katarina W.

Vilken fin blogg, Annika! Och vilken fantastisk resa ni har! Jag skulle bara vilja läsa lite mer om skoskav, soleksem och turistmage så jag blir lite mindre avundsjuk på er! Här hemma upplever vi en oerhört slaskig vår med blöta, sandiga och leriga små Solstrålar. Fortsätt och njut av er resa och välkomna hem till slasket sen!

2011-04-07 @ 21:05:49
Postat av: Annika

Åsa- Nicke hoppade över fiskspa´t, en riktig miss om du frågar mej! Vi håller tummarna för Ida på söndag, synd att inte vi får vara med och titta!

Katarina - Jag kan trösta dej lite med att jag har en hel del blåsor under fötterna, men än lider vi varken av turistmage eller soleksem. Här får man egentligen inte så mycket sol på sig, det är skugga nästan överallt där man går, så vi kommer nog att vara ungefär lika bleka när vi kommer hem som när vi åkte.

Vi längtar inte hem till slasket, funderar på hur man ska kunna smuggla med sig sol och värme hem istället...!