Ditt och datt...

Joel har spenderat de sista två dagarna på sommarlovet hos en kompis och på fotbollsplanen, han tom sov över hos kompisen - det gäller att ta vara på varje sekund. *fniss* Nu börjar ju alvaret imorgon, för Ida blir det inte särskilt märkvärdigt, hon har ju redan gått på fritids drygt en vecka så morgondagen blir inte konstigare än att hon börjar 8.00 med ett upprop och sen kommer de att säga "tack för idag" kl. 12.00. Det enda märkvärdiga kommer att vara att de får en egen plats och så ska de färglägga en namnlapp till sin låda, annars blir det bara lek som gäller. Jag kommer inte att följa med henne på uppropet, däremot kommer jag att följa med Joel! Det känns lite bakvänt, men Joel ville faktiskt att jag skulle följa med när jag frågade, så då gör jag väl det. På Idas upprop kommer det förmodligen inte att vara många föräldrar med, det vet jag oxå själv från det att Joel började 6-års, då gick ju inte han på fritids så jag och Niklas fick vara med honom några dagar som inskolning, men det var ju i princip bara vi som var föräldrar... De barn som går på fritids är ju redan inskolade. Dessutom är man som förälder alltid välkommen att vara med, så jag kanske sparar det till nästa vecka då jag tänkte att Svante ska få gå lite på dagis, så han oxå får en mjukstart.

Idag har jag och Svante fått se och prova mamma och pappas nya fina bil.  Den var både snygg och bekväm, tror nog de kommer att bli väldigt nöjda med den.
Ida fick både igår och idag leka med grannens barnbarn efter fritids, idag hade vi egentligen tänkt gå ut i skogen och se om vi skulle hitta några blåbär men när grannfrun kom och frågade om Ida ville leka med Alice hoppade vi över skogen. Det får bli nån annan dag, Svante som älskar att baka hade tänkt att vi skulle göra blåbärskakor (bullar) av bären, men vi fick istället baka en kladdkaka.
 




Här i byn kommer det bli stort "baluns" imorgon då det ska firas att det är 200 år sen det sista slaget stod just här i krokarna. Idag har det putsats och fejats i byn så att det ska vara snyggt och prydligt imorgon, då tom kungen, drottningen och kronprinsessan kommer hit. Idag har det kryllat av gammeldags soldater här, det är riktigt roligt när det faktiskt händer något här. Jag och Annica var "tvungna" att promenera förbi slagfältet ikväll, vi har inte riktigt fattat hur och vad som kommer att hända imorgon, men det lär vi ju bli varse då. För oss passade det bra att få en anledning att gå en annan sväng än elljusspåret, där har vi nämligen stött på kopparormar de två senaste gångerna vi gått där, så nu gör vi en liten paus för att slippa undan de äckliga kräken... *ryser* Annars var jag lite sugen på att gå på trädgårdsvisningarna som varit här i dagarna (kvällarna) två, det var 6 trädgårdar som man fick gå och kika på. Vi har verkligen ingen trädgård själv, i år lyckades jag tom missa att köpa vanliga blommor till krukorna så vi är totalt blomlösa här! Nog för att jag hatar att rensa ogräs, men lite blommor och växter vill jag ju ha ändå. Det hade ju varit roligt att kanske få lite tips och idéer på trädgårdsvisningarna, även om de är väldigt extrema... Nåja, det kommer ju fler år.

Nä, nu är det bäst att även jag hoppar i säng så att inte barnen behöver försova sig första dagen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0