Lapplands soccer cup (Sveriges kanske längsta inlägg)

Varnar för ett låååååångt inlägg!

I helgen har vi varit på fotbollscup i Lycksele.
Joel har sovit med laget på en skola medan vi andra lånade mamma och pappas tält och tog in på campingen. Det var en väldigt fin camping med ett alldeles nytt och fräscht servicehus med lyxhotellsstandard! Dessutom var tältdelen vackert beläget ner mot älven. Vi hade stranden och en lekpark precis inpå oss. Vi hade bestämt oss för att bara sova en natt, och det räckte! Vi sov på dubbla liggunderlag och det var INTE mjukt! Jag sov knappt en blund, först var det ett jäkla liv på alla norrmän som bodde i stugorna just ovanför oss, de hade fest låååångt in på natten och sen var det så galet oskönt att jag knappt kunde sova. Dessutom blev jag brutalt påmind om att jag får klaustrofobi i sovsäckar! Jag var tvungen att öppna hela sovsäcken och försöka att bara ha den som täcke, fast med tanke på att det var ett liggunderlag under, var det ju inte så mysigt att ligga på det... Blir det tält nån fler gång är det luftmadrass som gäller!

Fredag
Första matchen kom vi när Sävar kvitterade till 1 - 1, sen fortsatte de att drämma in mål och vann ganska stort (fast jag har såklart hunnit glömma resultatet *rodnar*).


Efter matchen drog vi till campingen och slog upp tältet, härlig utsikt va?



För att sedan dra en repa (den första av tre under helgen!) till djurparken



Se men inte röra, så ska snälla barnen göra...

...men sen gick vi till ett ställe där man verkligen fick röra! Åh, så söta och mjuka de var!!!

Några lite större fanns de oxå. Alla var slöa och trötta i värmen så jag och Svante klappade alla vi var sugna på - även de med stora horn.

Ida däremot blir mer och mer lik sin far, så de stannade utanför stängslen och tittade på istället

Yttepyttiga och makalöst söta små griskultingar såg vi oxå, men de kunde man tyvärr inte klappa. Kanske lika bra det annars hade nog jag och Svante tagit med nån av dem hem! ♥

Det måste ha varit minigrisar, för kultingarna var de minst jag sett

Ida var snabb, men inte lika snabb som älgen och haren (björnen var trasig, så hur snabb den var förtäljer inte historien)

Inne i stan hade de leksaker på gågatan - smart!!!

Ett svalkande dopp i älven var skönt tyckte barnen...

...men kallt!

Mer fotboll, denna gång blev det lika (1-1 tror jag *rodnar igen*) Den här gången var det mot den enda Svenska laget de mötte, annars var det bara norska lag.


Sävars kanonmålis Jeppe

Ett kvällsdopp med tältgrannarna Fanny och Frida



Vårt tält






Vi satt länge hos tältgrannarna, vars son oxå spelar i laget, de hade kvällssol där de ställt upp sitt tält (vi hade morgonsol istället - svettigt!). Otroligt nog var det inte mycket mygg, knappt några alls när jag tänker på saken!
Sen väntade som sagt en ganska sömnlös natt, för att sedan följas av lördagens första spännande match, som "vi" vann.


Svantes favvis Tora!

Mellan matcherna passade vi på att packa ihop tältet och göra andra turen till djurparken.
Nöjda och glada killar som vann även matchen mitt på dagen!



Svante var minst lika nöjd när han äntligen fick åka tåget runt på djurparken, under tredje besöket. Kan ju tillägga för den som tror att vi blivit totalt galna, att besöken inte varade allt för länge per tillfälle. Det blev nog en ganska normal total tid allt som allt skulle jag tro.

Ida tyckte oxå att det var skoj

Ännu ett stopp vid de söta nallarna...

...och ännu ett stopp vid karusellerna!



En av sälarna gillade att visa upp sig

Kvällsmatchen spelade killarna lika och det gjorde att de idag skulle få spela en match om tredje eller fjärde plats. De var ganska besvikna, men de spelade en bra match och motståndet var stort från det norska laget. För att de skulle ha fått varit med och kämpa om första eller andra plats hade våra killar behövt vinna med två mål. Efter matchen vände vi vår kosa hemåt för att få sova i våra egna sängar.
Inte långt ifrån Lycksele traskade det renar omkring mitt på vägen.

Idag spelade killarna lika och det blev tydligen en riktigt rysare med straffar (här grämer man sig förstås över att vi inte kunde vara med, men Niklas började ju jobba 16.30 så det gick ju inte)! Slutligen lyckades en av Joels lagkamrater drämma in ett vinnande mål!!! Under matchen hade det regnat hejdlöst, tränarna har berättat att de sällan varit med om liknande skyfall! Kallt blev det oxå! Det berörde väl killarna mindre nu när de kom på tredje plats iaf.

(Bilden lånad från Lycksele IF)


Det var inte bara Joel som var nöjd när han kom hem, Svante hade längtat såååå mycket efter storebrorsan!!! ♥




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0